Uw bezorger, stuk voor stuk, werkt keihard, en in genoeg ellende regelmatig waarvan u hiervòòr akte heeft kunnen nemen.
Wij vinden het oprecht ook vervelend dat u uw krant anders krijgt dan u wenst. Dat deze soms gekreukeld is, nat is, gescheurd soms zelfs, helemaal niet of te laat.
Maar vaak genoeg ligt het volledig buiten onze macht.
Mede hierom is het toch wel een klein verzoek vanuit in ieder geval mij: Klaag niet zoveel!
Voordat u wilt gaan klagen op een ochtend om 7:01 uur omdat de krant om 7:00 uur in uw bus hoort te liggen volgens de belofte van Wegener, doe eens gek en probeert u zich eens in te leven in uw bezorger.
Lees mijn blogs hiervoor nog anders eens een paar keer goed door, ga 's avonds naar buiten, kijk naar uw huis objectief en vraagt u zich eens af waardoor het zou kunnen komen dat uw krant anders bij u komt dan u zou willen. Vaak weet u het namelijk gewoon niet dat de oorzaak bij u zelf ligt!
En als u hier, voor uw zelf, niets uit weet te halen, sta dan eens een keer vroeg op en wacht uw bezorger op. Praat ermee op een vriendelijke volwassen manier. Zorg dat u koffie klaar heeft in een kartonnen beker als u weet dat u een mannelijke bezorger heeft of zet thee voor een vrouwelijke bezorgster (die drinken vaak Rooibos. Tip!).
Als u ons herkent 's ochtends vroeg voelen wij ons vaak erkent. Als u aardig tegen ons bent dan worden wij bijzonder aaibaar namelijk. Moet u eens opletten hoeveel verschil het uitmaakt dat als u niet klaagt maar praat met uw bezorger dat alles veel sneller opgelost wordt voor u.
Uw klacht werkt voor ons zeer tegengesteld hiervan namelijk. Wij voelen ons eerder gedemotiveerd en gefrustreerd, vooral als u elke dag uw klacht spuit. Een bezorger betaalt ook nog eens met het grootste gemak € 2,- voor elke klacht (!!) van u, dus u kunt begrijpen dat het plezier in ons werk hiermee al snel ontnomen wordt.
Uw klacht betekent ook niet dat wij sneller gaan bezorgen, een strijkplank en strijkijzer meenemen of een föhn. Noch wordt uw krant tegenwoordig nog nabezorgd. Maar wij nemen wel uw klacht hoe dan ook altijd serieus! En ELKE bezorger doet zijn of haar stinkende best voor een vergoeding dat niet hoger is dan een uitkering en waar wij net misschien voor 1 week van in ons levensonderhoud kunnen voorzien.
Vertraging is ook voor ons ellendig, vaak omdat ook wij nog een dagprogramma erna hebben. En die vertraging heeft een divers aantal redenen;
- Ook wij zijn afhankelijk van de levering van onze kranten. Als die later bij de krantenschuur worden afgeleverd zal ik hem ook later kunnen bezorgen bij u.
- De Telegraaf is er een goede in om ons 5 dagen lang te vervelen met bijlages. Vaak reclame, behalve op zaterdag, maar hoe dun deze ook zijn, het moet worden ingevouwen in de krant. Dit gaat niet in 1 minuut. Soms kost dat makkelijk 15 tot 30 minuten werk. En dat dan alle 5 dagen.
- Elke zaterdagkrant heeft een bijlage. En allemaal moeten die worden ingevouwen. Voor mij betekent dat vaak 1 uur extra werk op de krantenschuur. Ofwel; 1 uur vertraging.
Soms heeft 1 krant meerdere bijlages zelfs.
- De zaterdagkrant is bij voorbaat al genoeg reden tot vertraging. Niet alleen zijn het vaak halve boeken door alle reclame erin maar regelmatig valt het ook uit de krant. Dat is vaak bukken, vloeken en kranten tienvoudig in een bus moeten duwen. Heb je bussen zo ik die eerder heb beschreven kan iedereen wel nagaan dat dat niet met de juiste flair en zorgvuldigheid gebeurd.
De snelheid van het bezorgen op een maandag wanneer de krant heerlijk dun is, ben ik hoe dan ook volledig kwijt op een zaterdag.
- Wegwerkzaamheden. Ik zal deze zichzelf laten verklaren:
- En wanneer een wijk als hierboven eruit ziet hebben wij nog meer moeite om ons stalen ros een plaats te geven als een fietsstandaard spontaan afbreekt bij het gewicht wat het moet houden. Wat betekent dat wij vaak ook veel tijd kwijt zijn met het zoeken naar een geschikte hangplek ervoor.
- Ons Nederlandse weer raakt niet alleen ons in onze genetische klaagkern maar het betekent ook dat wij veel meer moeite moeten doen op 1 brievenbus, wat betekent dat dat ook weer meer tijd kost.
Want elke abonnee wilt dat wij dezelfde aandacht aan hun krant van € 30,- per maand geven. Dat snappen wij echt wel. Maar zijn wij langer bezig bij de ene brievenbus dan zijn wij later bij de andere. Dat is onoverkoombaar.
Uw krant niet ontvangen 's ochtends wanneer u juist in uw Onesi-Donders pak naar beneden gestrompeld bent en u warm in uw Minions-sloffen aan uw bak Senseo-meuk zit, is natuurlijk een kwelling van de bovenste plank. Ook dat snappen wij heel goed.
Maar ook hier geldt dat dit zeker geen moedwil is;
- 'S ochtends vroeg haal ik mijn kranten op bij mijn krantenschuur die mijn krantenboer heeft uitgeteld voor mij. Ook hij is nog wel eens in zombie-modus zo vroeg dus soms telt hij verkeerd en heb ik dus te weinig kranten bij mij.
Ik ben zelf bijzonder calculectisch én ADHD'er dus natellen, wat vaak logischerwijze geadviseerd wordt, heeft weinig zin in mijn geval. Na 2 komt 8 bij mij en bij 8 vraag ik mij af of ik 3 wel heb gehad. Dus dat wordt hem niet. Ik moet dus vertrouwen op mijn krantenboer.
- Maar ook de machines bij Wegener slaan soms nog wel eens door. Het is mij vaak genoeg gebeurt dat ik er zoveel tekort komt dat ik een kwart van mijn wijk niet kan bezorgen of dat ik er zoveel extra krijg dat ik de wijk waarin ik zelf woon heel erg blij kan maken.
- Ook ik ben mens en niet de Superman die u soms verwacht en ook ik verkeer wel eens in zombie-modus. Soms uit frustratie door ellendig weer, privé omstandigheden of door een abonnee die chronisch klaagt, stevig in mijn hoofd spookt en mij met flinke stress laat bezorgen.
Hierdoor kan ik soms een adres vergeten of kranten door elkaar halen. Soms.
- Maar net zo goed kunnen kranten wegwaaien of volledig stukregenen. Een natte krant als op de foto wil ik op zich nog wel bezorgen omdat dit met een goeie kachel nog wel droog te krijgen valt. Maar zodra deze scheurt door windkracht 30 of te nat geworden is dat de inkt er vanzelf afdrijft door een zoveelste Zeeuwse wolkbreuk onthoud ik u deze veel liever omdat u er eenvoudigweg dan niets meer aan heeft.
Al met al zijn wij, de bezorger, bijzonder gemotiveerd om u uw krant te geven zoals u dat wenst. Maar u ziet hoeveel er buiten onze macht ligt wanneer dat ons niet lukt.
Mocht u ons dus eens per ongeluk 's ochtends voorbij zien sjouwen, geef ons dan een schouderklop en een vriendelijk woord in plaats van een klacht bij onze werkgever.
Dank u voor uw begrip. Het is wederzijds.
--------------------------
Voor mij is dit nu het einde van mijn blog als krantenbezorger. Ik hoop dat ik u en vele andere lezers meer inzicht heb kunnen geven in mijn werk.
Ik heb het met veel plezier geschreven en ik hoop dit werk oprecht nog heel lang te kunnen en te mogen doen. Bedankt voor jullie aandacht en al jullie lieve reacties.
Rest mij nog eenmaal te herhalen:
"Voordat u klaagt probeert u zich eerst eens in te leven in uw krantenbezorger."
Heel herkenbaar!
BeantwoordenVerwijderenRespect voor alle bezorgers die in de vroege ochtend op pad gaan met de reclame en een ingevouwde krant.